Vrstevnické učení
ve formativním přístupu
Mezi dětmi může vzájemné hodnocení probíhat přirozeně během běžné komunikace při učení nebo jako cílená zpětná vazba. Cílem vzájemného hodnocení je podpořit dialog, ve kterém si děti vyměňují své názory, nápady a doporučení, vzájemně se inspirují a učí. V rámci tohoto procesu si mohou například porovnávat svá vyplněná cvičení a řešení úkolů. Pokud narazí na rozdíly ve svých odpovědích, diskutují o nich, hledají argumenty a vysvětlují své postupy, čímž si navzájem rozšiřují obzory. Současně se učí jasně formulovat své myšlenky a respektovat názory ostatních.
Klíčové je, aby vzájemné hodnocení probíhalo v bezpečném prostředí, kde se nikdo nebojí dělat chyby a vyjádřit svůj názor. V moderním vzdělávání je proto naprosto nevhodné, aby si děti vyměňovaly své testy a opravovaly a známkovaly je podle pokynů učitele. Tato praktika nemá s bezpečným prostředím a vzájemným učením nic společného.