TEXT PRO INSPIRACI 

Bodový systém

Dobrý den, paní/pane ….,

podávám ve smyslu § 174 odst. 6 zákona č. 561/2004 Sb. stížnost na … (napište název školy a město), a to z důvodu, že škola využívá bodový systém hodnocení chování žáků (vložte odkaz na bodový systém, nebo jej přiložte jako přílohu k mailu). Žádám tímto o prošetření a zaslání výsledku šetření stížnosti.

Domnívám se, že bodový systém hodnocení chování není v souladu s platnými právními předpisy, a to z těchto důvodů:

  • Bodový systém sám o sobě, tedy praxe udělování stejného počtu pozitivních či negativních bodů plošně všem žákům, porušuje zásady a cíle vzdělávání deklarované školským zákonem, a to konkrétně § 2 odst. 1 bod c), kdy vzdělávání je založeno na zohledňování vzdělávacích potřeb jednotlivce.
  • Školská legislativa nehovoří o bodovém systému hodnocení chování, ale pouze o klasifikačních stupních a kázeňských opatření). Státní instituce, jakou škola bezesporu je, ale nemá pravomoc využívat způsob hodnocení, který není zakořeněn v patřičných dokumentech.
  • Mezi povinnosti pedagogického pracovníka dle § 22b bodu d) patří: "svým přístupem k výchově a vzdělávání vytvářet pozitivní a bezpečné klima ve školním prostředí a podporovat jeho rozvoj." Bodový systém hodnocení chování jako takový nevytváří pozitivní a bezpečné klima.
  • Důtku ředitele školy nelze udělovat paušálně na základě dosaženého počtu bodů.

Zároveň chci dodat, že ani v případě výchovných ústavů není bodový systém hodnocení chování akceptován, jak o tom vypovídá např. zpráva z návštěvy veřejného ochránce práv v zařízení čj. KVOP-21866/2020, ve které je uvedeno: "Především pak považuji systém bodování chování dětí za nevhodný mechanismus hodnocení dětí a zařízení doporučuji od něj upustit." Lze tedy předpokládat, že pokud není používání bodového systému hodnocení chování vhodné u dětí, které mají výchovné obtíže, pak jistě není vhodné ani u dětí v běžné základní škole.

Za adekvátní řešení tedy považuji zrušení bodového systému hodnocení chování v plném rozsahu.

S pozdravem

XY